Red de Ster van het Noord !

Deze week zet ik mijn stem onder de Actie "reddestersauvezletoile"

Een renovatie van de oude stationshal in het Noordstation van Brussel kondigt zich aan. Daar hangt nu, maar voor niet lang meer, een gouden ster tegen de grijsblauwe zijwand van de lokettenzaal. Die ster moet verdwijnen. Die zou storen dus moet de ster weg.



De ster hangt er al van bij de inhuldiging van het nieuwe Noordstation in 1952. Sindsdien  prijkt ze op elke affiche voor de trein.

Geert van Istendael, journalist en begenadigd dichter, schreef er een gedicht over in het Brussels. Voor degenen die dat sappig taaltje niet begrijpen, heb ik het vertaald.


Dei peis van den NMBS emmen'et uug in uile stèr.
Na tère ze te zegge mei een voil air:
Dei stèr in de Nord, dat es ni modern ne mi!
Voesj met dei stèr!
Zaje 't geluuve? Dei stèr met de B van de gruuten Henry,
Da mag ne mi.
Neje, ze doon leever de gruute kosj
En wa geive dei malabars in de plosj?
Ewa flaa streppekes, kinderozjen, allei, een slaptiteut,
Ze paaze, da's vuile beiter, want da's eet neut.
Oo kunda zuu graalaak trompeire?
Oo kunde de Nord zuu lillek arranzjeire?
Waaile zeggen en zinge: Puute van ons stèr,
Gefd ons agaa ons stèr vanèr.

***

Die heren van de NMBS hebben het hoog in hun bol.
Nu durven ze met volle borst te zeggen:
Die ster in het Noordstation is niet modern meer!
Weg met die ster!
Zou u het geloven? Die ster met de B van de grote Henri ( Van de Velde ?)
Dat kan niet meer.
Neen, ze doen liever de grote kuis
En wat geven die slechtdoeners in de plaats?
Enkele flauwe streepjes, prullewerk, allez, brol.
Ze denken, dit is veel beter, want het is nieuw.
Hoe kan men zich zo grof vergissen.
Wij zeggen en zingen: handen af van onze ster,
Geef ons al snel onze ster terug.

Ik zocht het op maar vond geen antwoord. Allicht doet de verwijzing van Van Istendael naar 'den gruuten Henry' vermoeden dat het hier wel degelijk om Henri van de Velde gaat. Zijn er al niet genoeg realisaties van deze architect verdwenen? Zou het anders verlopen mocht de ster er eentje van Horta zijn?

Oud en nieuw combineren is van alle tijden. Ik zie dan ook niet in hoe en waarom de ster niet modern genoeg kan zijn. Welk lelijk ding komt er mogelijks voor in de plaats?

Gewapend met mijn Canon EOS 550D trok ik vlak na  het lezen van het artikel in BDW  dan ook meteen naar het Noordstation. Kwestie van nog een stukje Brusselse geschiedenis op mijn gevoelige plaat te leggen. 
De ster hing er vandaag nog, en hopelijk morgen ook, en de dag daarna ...

Wil U dat de stem blijft, breng dan ook uw stem uit op


Till me meet under the star !